WPB,19600,saas-samenwerken
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Review Viadesk: Nederlands collaboration platform voor teams




Review Viadesk: Nederlands collaboration platform voor teams
Eindoordeel
Sterren: 4.5
Functionaliteiten
Sterren: 4
Gebruikersgemak
Sterren: 4
Data & Beveiliging
Sterren: 5
Kosten
Sterren: 3
Voor het onderhouden van zakelijke contacten zijn Facebook en andere microblogging systemen al onmisbaar voor ZZP'ers en MKB'ers. Voor beide groepen is persoonlijk contact met klanten en relaties immers erg belangrijk. Viadesk is een Nederlandse cloud computing tool voor het onderhouden van netwerken, het uitvoeren van projecten en het delen van bestanden. Gebruikers kunnen de gratis versie van deze online software testen met 5 deelnemers. Een abonnement kost € 9 per gebruiker per maand.

Registeren voor een gratis gebruikersomgeving gaat met naam, e-mail en telefoonnummer. Binnen enkele seconden ontvangen gebruikers per e-mail een activeringslink waarmee een wachtwoord aangemaakt kan worden voor toegang tot de Viadesk-werkomgeving. De ‘adreskaart’ waarop het persoonlijk profiel ingevuld kan worden, komt enigszins formeel over. Deze online collaboration software werkt op vergelijkbare wijze als Facebook: Korte boodschappen en reacties daarop nemen de meest prominente plaats op de startpagina in.

Startpagina Viadesk

Wat kan er allemaal met de Nederlandse online collaboration software Viadesk?

  • Berichtenstroom weergeven. De berichtenstroom is de continue stroom berichten van deelnemers. Deelnemers kunnen op ieder moment een update plaatsen of een vraag stellen en op elkaar reageren.
  • Bestanden delen. Gebruikers kunnen documenten, foto's en andere bestanden uploaden als bijlage aan een statusupdate.
  • Contacten weergeven. Alle deelnemers zijn zichtbaar vanaf de startpagina evenals de agenda en notificaties.
  • Contacten toevoegen. Met de gratis versie kunnen beheerders 4 extra medewerkers toevoegen. Bij het toevoegen van gebruikers kan aangegeven worden of de uitnodiging in het Nederlands of in het Engels verstuurd moet worden.
  • Privileges instellen. Gebruikers worden onderscheiden als:
    • Bezoekers met uitsluitend leesrechten
    • Deelnemers met het recht informatie te bewerken
    • Deelnemers met het recht informatie toe te voegen
    • Beheerders
    Gebruikers kunnen groepen vormen die naar wens openbaar of besloten kunnen zijn.
  • Exporteren van contacten. Beheerders kunnen de deelnemerslijst exporteren in CSV-formaat.
  • E-mailen van individuen of groepen. Deelnemers kunnen elkaar e-mailen vanuit Viadesk door contacten te selecteren uit de lijst van deelnemers.
  • Zoekfunctie. Deelnemers kunnen trefwoorden toekennen aan items om ze makkelijker terug te kunnen vinden. Deelnemers kunnen ook bladeren door items met de meest populaire trefwoorden.
  • Agenderen van events en afspraken. Via de centrale agenda kunnen deelnemers afspraken maken.
Agenda Viadesk
  • Toekennen van taken en mijlpalen. In de agenda kunnen deelnemers elkaar of zichzelf taken toekennen en mijlpalen plaatsen op de tijdlijn.
  • Centraal beheren van relaties (CRM). Via een centraal adressenbestand beschikken alle teamleden over dezelfde informatie. Informatie over relaties kan via de Viadesk e-mail als link toegestuurd worden aan derden.
  • Centraal e-mail adres. Voor projectmedewerkers biedt de werkomgeving een centrale inbox voor mailberichten aan de werkomgeving en een centrale outbox voor mailberichten van de werkomgeving aan derden.
  • Chat. Deelnemers kunnen binnen de online software communiceren via chat. Tijdens chatsessies kunnen gebruikers via de e-mail andere deelnemers uitnodigen. Deelnemers kunnen chats opslaan en bewaren of juist wissen.
Chat Viadesk
  • Inzien van statistische informatie. Statistieken over activiteiten, bezoekers en populaire items.
Statistiek Viadesk
  • Persoonlijke RSS feed. Gebruikers kunnen een RSS feed configureren voor het ontvangen van Viadesk notificaties.
  • Viadesk mobiel. Via apps voor iPad, iPhone en Android is Viadesk ook beschikbaar voor mobiele gebruikers.

Is Viadesk gemakkelijk in het gebruik?

De gebruikersinterface is helder en de software is Nederlandstalig. Dit Nederlandse product wint daarmee al meteen wat puntjes op concurrenten als Teambox, Documany, PPO en Asana. Viadesk biedt een supportpagina en een blog met tips. Daarnaast is er hulp via e-mail en telefoon te verkrijgen, tussen 9:00 en 18:00 uur. Viadesk biedt geen API, maar wel WebDAV (waarmee je bestanden via je verkenner kunt inkijken en beheren) en een prettige app die toegang biedt tot de werkomgeving. De app functioneert op de iPad, iPhone en Android.

Hoe veilig zijn mijn contacten en projectinformatie bij Viadesk?

Viadesk maakt een positieve indruk met de hoeveelheid informatie over de beveiliging van de gebruikersinformatie. Viadesk garandeert:
  • Permanente veiligheidsaudits. Volgens de standaarden voor webapplicatie-beveiliging, zoals OWASP Top10 en de Checklist beveiliging webapplicaties van de Nederlandse overheid (GOVCERT.nl). Viadesk levert in de meeste gevallen onder de inkoopvoorwaarden van de overheid (zoals ARVODI) waarmee Viadesk zich conformeert aan de processen en richtlijnen van de Nederlandse overheid.
  • Gegevensversleuteling. De verbinding tussen de computers van gebruikers en de servers van Viadesk is SSL-beveiligd (https).
  • Beveiligde servers. Middels een firewall en veiligheidspatches.
  • Inlogopties. Gebruikers kunnen opties instellen die inloggen veiliger maken, zoals het afdwingen van sterke wachtwoorden of het periodiek veranderen van het wachtwoord.
  • SMS-authenticatie. Voor gebruikers die vertrouwelijke informatie online hebben.
  • Nederlandse host. Doordat de Nederlandse (privacy)wetgeving van toepassing is, hebben gebruikers de zekerheid dat buitenlandse overheden geen toegang tot de gegevens hebben. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse concurrenten van Viadesk, die de Amerikaanse overheid middels de Patriot Act wetgeving toegang moeten geven tot de informatie.
  • Uptime. Viadesk biedt standaard een SLA waarin zij vermeldt een uptime van 99,9% per maand te bieden.
  • Escrow. Viadesk claimt als enige cloud collaboration aanbieder in Nederland standaard 100% continuïteit van haar diensten. Een Escrowregeling bij EscrowAlliance zorgt ervoor dat het platform blijft draaien bij hun hostingprovider, zelfs als Viadesk failliet gaat.
  • Back-ups. Viadesk maakt continu back-ups van de opgeslagen informatie.

Wat kost deze samenwerksoftware?

Viadesk Gratis biedt dezelfde functionaliteiten als Viadesk Abonnement, maar heeft een beperking van maximaal 5 deelnemers per werkomgeving met een maximum opslagruimte van 1 GB. Viadesk Abonnement biedt klanten de zekerheid van de Escrowregeling. De kosten van Viadesk Abonnement bedragen € 9,- per gebruiker per maand. Bij meer dan 50 gebruikers wordt een staffelkorting gegeven. Viadesk klasseert zich daarmee tot de duurdere oplossingen. Teambox kost per gebruiker slechts $ 5,- en Asana is vooralsnog gratis. Er wordt niet naar creditcard informatie gevraagd totdat de gebruiker overstapt naar een betaald abonnement.

Eindoordeel collaboration platform Viadesk

Nederlandse ondernemers die hun informatie graag op Nederlandse servers parkeren, hebben aan Viadesk een goed product. Samenwerken en bestanden delen verloopt gemakkelijk. De werkomgeving biedt tal van communicatiekanalen (ook naar externe contacten) via e-mail. Deze collaboration software biedt echter geen integratie met de social media. Viadesk is prettige en laagdrempelige projectmanagement en intranet software. Voor wie regelmatig bestanden deelt met contacten buiten de organisatie of collega's die zich op een andere locatie bevinden is Viadesk een veilige, Nederlandstalige online software die maar liefst 4 van de 5 sterren verdient!


TagsTags: online samenwerken, bestanden delen, project management, kennis delen, viadesk, online collaboration, online bestanden delen, versiebeheer, social intranet, microblog
Saskia van der Elst

Over Saskia van der Elst:


Saskia is freelance consultant Intelligente Systemen en informatiemanagement en ontwikkelt chat bots. Zij schrijft over haar bevindingen met de nieuwste technologieën op het gebied van Marketing, CRM, Data management en Samenwerkingstools.



Laatste Reviews: Samenwerken

Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen
  Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten
Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda
  Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat

Lees al onze reviews over online software en SaaS in de categorie: Samenwerken
Overzicht leveranciers online software en SaaS in de categorie: Samenwerken

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

online samenwerken, bestanden delen, online collaboration, project management, online bestanden delen, kennis delen, versiebeheer, social intranet, microblog


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl