WPB,23020,saas-samenwerken
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Review: projecten van a tot z beheerd met ActiveCollab




Review: projecten van a tot z beheerd met ActiveCollab
Eindoordeel
Sterren: 4.5
Functionaliteiten
Sterren: 4_half
Gebruikersgemak
Sterren: 4_half
Data & Beveiliging
Sterren: 4_half
Kosten
Sterren: 4
ActiveCollab stelt bedrijven in staat om een project van begin tot eind compleet online te beheren. Van het aannemen van nieuwe opdrachten tot het verdelen van taken en van het opstellen van een gedetailleerde planning tot factureren: deze online software kan het allemaal.

Vooral kleine ondernemingen zullen baat hebben bij het gebruik van ActiveCollab. Met de online software is het mogelijk om met meerdere mensen op een overzichtelijke wijze online samen te werken. Omdat de software via internet te bereiken is, is het mogelijk om overal ter wereld mee te werken aan het voltooien van projecten. Bedrijven die overwegen gebruik te gaan maken van deze software, kunnen ActiveCollab eerst 30 dagen kosteloos uitproberen. Aanmelden gaat eenvoudig en is vrijblijvend; er hoeven geen creditcardgegevens te worden ingevuld voor de proefperiode.

De functionaliteiten van ActiveCollab

  • Projecten online beheren. De samenwerksoftware ActiveCollab is bedoeld om met meerdere medewerkers online aan een project te werken. Zo zijn projecten op te delen in afzonderlijke taken en biedt ActiveCollab de ruimte om op het platform over projecten te discussiëren en bestanden te delen. Met opties als version control kunnen projecten stapsgewijs worden verbeterd. De software bevat ook een projectkalender waarop alle deadlines, meetings en milestones van een bepaald project kunnen worden bekeken.

Projecten beheren in Activecollab

  • ActiveCollab op eigen server. Het is mogelijk om de online software op een eigen server of hostingruimte te installeren. Zo kunnen bedrijven zelf extra beveiligingsmaatregelen treffen en hebben zij zaken als uptime en geautoriseerde toegang zelf in de hand.
  • E-mail als hulpmiddel. ActiveCollab stuurt bij het aanpassen van projecten en het toekennen van taken automatisch uitgebreide e-mailnotificaties naar medewerkers. Ook is het mogelijk om nieuwe taken, projecten en afspraken toe te voegen aan het platform door gebruik te maken van een zelf in te stellen e-mailadres.
  • Opdrachten krijgen via ActiveCollab. De online samenwerksoftware ActiveCollab is primair gericht op het werken aan binnengehaalde opdrachten. De software heeft echter ook een optie om een online formulier op te stellen waarmee potentiële opdrachtgevers offertes kunnen aanvragen. In ActiveCollab kan een binnengekomen offerteaanvraag vervolgens direct worden behandeld.
  • Financiële administratie. Met ActiveCollab is het mogelijk om gewerkte uren bij te houden en nadien gespecificeerde facturen op te stellen en uit te sturen. Deze facturen zijn te exporteren als pdf-bestand of kunnen worden uitgestuurd middels e-mail. Declaraties en urenadministratie kunnen online verwerkt worden en vervolgens worden geëxporteerd als een Excel- of Numbers-bestand.

Factureren samenstelllen en uitsturen met Activecollab


Hoe gebruiksvriendelijk is deze online software?

Hoewel ActiveCollab krachtige software is met een breed scala aan functionaliteiten en mogelijkheden, is de software logisch ingedeeld per activiteit. Daardoor zullen gebruikers van ActiveCollab de draad niet snel kwijt raken en is het doorspitten van veel documentatie niet nodig. Mochten gebruikers toch ergens niet uitkomen, dan beschikt de software naast een rubriek met veelgestelde vragen en een startersgids ook over een aantal tutorials om gebruikers op weg te helpen.

De online software wordt standaard geleverd met Engels als geïnstalleerde taal. Er kan gekozen worden om een andere taal te gebruiken, de software moet dan wel zelf compleet vertaald worden. Een gemiste kans, met crowdsourcing had ActiveCollab een uitgebreide database van talen kunnen creëren.

Data en beveiliging van ActiveCollab

Sommige bedrijven vereisen optimale beveiliging van hun data en communicatie. Deze bedrijven zullen gebaat zijn bij de mogelijkheid om ActiveCollab op een eigen server te hosten. Deze optie geeft bedrijven de volledige controle over zowel het platform als de uptime en beveiliging van de software. Het is ook mogelijk om de software op de servers van ActiveCollab te draaien. Wordt gekozen voor deze gebruikerswijze, dan is het onder andere mogelijk om beveiligde connecties (SSL) te gebruiken voor verbinden met ActiveCollab.

Met ActiveCollab is het eenvoudig om bestanden te importeren om ze vervolgens met projectleden te delen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan tekstbestanden, maar ook foto's en databestanden kunnen worden geïmporteerd. Informatie als facturen en boekhouding kunnen worden geëxporteerd als Excel-bestand of als PDF. De software komt daarnaast met een ingebouwde module om automatisch back-ups te maken van alle data in de online software.

Prijzen van ActiveCollab

Na dertig dagen proefperiode dienen gebruikers ActiveCollab aan te schaffen om gebruik te blijven maken van de software. ActiveCollab is te koop in twee versies, namelijk Corporate en Small Bizz. Corporate heeft meer opties dan de Small Bizz-versie, vooral op het gebied van financiële functionaliteiten. Zo zijn functies als factureren en het bijhouden van uren enkel in de Corporate versie van ActiveCollab beschikbaar. Voor ActiveCollab Corporate betaal je eenmalig $ 499,- ActiveCollab Small Bizz kost eenmalig $ 249,-. Daarnaast is het mogelijk om een supportabonnement af te sluiten waardoor gebruikers ook zijn gegarandeerd van de nieuwste upgrades. Deze abonnementen kosten respectievelijk $ 199,- en $ 99,- per jaar. Deze abonnementen zijn echter niet verplicht.

Eindoordeel over de samenwerksoftware

ActiveCollab is online software in een verzadigde markt. Er zijn tientallen online applicaties die beweren projecten van begin tot eind overzichtelijk te kunnen schalen. Toch is ActiveCollab geen alledaagse software, het programma voelt namelijk zeer compleet aan. Het is bewonderenswaardig dat het de makers met zoveel ingebouwde opties gelukt is om geen concessies te doen op cruciale punten. De software is betaalbaar vanwege het eenmalige aankoopbedrag, eenvoudig te begrijpen en staat bovendien als een huis. Als een bedrijf overweegt om projecten voortaan online te regelen, dan is ActiveCollab zonder twijfel een zeer goede keuze.


TagsTags: samenwerken, projectmanagement, collaboration, activecollab, active collab
Anthony Bokslag

Over Anthony Bokslag:


Anthony Bokslag is afstuderend marketeer en schrijft over technologie, elektronica en lifehacking voor verschillende websites. Momenteel schrijft Anthony zijn bachelorthesis bij marketingbedrijf VisitSweden in Stockholm.



Laatste Reviews: Samenwerken

Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen
  Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten
Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda
  Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat

Lees al onze reviews over online software en SaaS in de categorie: Samenwerken
Overzicht leveranciers online software en SaaS in de categorie: Samenwerken

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

samenwerken, collaboration, projectmanagement, activecollab, active collab


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl