WPB,9348,saas-samenwerken
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Review: makkelijk online seminars organiseren met Adobe Connect Webinar




Review: makkelijk online seminars organiseren met Adobe Connect Webinar
Eindoordeel
Sterren: 4
Functionaliteiten
Sterren: 4_half
Gebruikersgemak
Sterren: 5
Data & Beveiliging
Sterren: 4
Kosten
Sterren: 2_half
Adobe Connect is een online software tool waarmee online vergaderingen, trainingen en online seminars (webinars) gehouden kunnen worden. Zowel ondernemingen als individuen kunnen gebruik maken van deze Software as a Service (SaaS). Voor ondernemingen is een 30 dagen gratis testversie beschikbaar. Daarna zijn er abonnementen vanaf $ 45,- per maand. Voor deze review is de Webinar functionaliteit getest. De gebruikersvriendelijke online software is vooral geschikt voor professionals die grote groepen mensen moeten toespreken of instrueren. Zoals Marketing & Sales en HRM-personeel.

Na het aanmelden wordt op verschillende manieren ondersteuning geboden bij het opzetten van de eerste webinar: er is een Adobe Connect Resource Center, een Quick Start Guide en een Create new meeting tutorial beschikbaar. Om gebruik te kunnen maken van de webinar moeten alle gebruikers (presentatoren en deelnemers) Adobe Flash geinstalleerd hebben. Een Adobe Connect Webinar is ook te volgen via een smartphone of tablet.

Functionaliteiten Adobe Connect Webinar

  • Online vergadering organiseren. In de kalender kan precies aangegeven worden wanneer de webinar gehouden wordt. Via een speciale URL (te versturen via e-mail) kunnen deelnemers uitgenodigd worden deel te nemen en zich, indien zo ingesteld, te registreren. Via het dashboard zijn ook reminders en follow-up e-mails te versturen.

  • Online seminar-ruimte inrichten. Alle content (presentaties, videobeelden, audio bestanden en afbeeldingen) die tijdens de webinar getoond moet worden, is van tevoren toe te voegen aan het dashboard. Er is een aparte ruimte voor de presentatoren te creëren waarin zij afgescheiden van de deelnemers onderling kunnen overleggen, aantekeningen kunnen bekijken en de tijd in de gaten kunnen houden.

  • Webinar bureaublad tonen aan deelnemers. Via een Adobe add-in kan de webinar-omgeving buiten de browser om getoond worden aan de deelnemers.
  • Deelnemers laten participeren. Dit kan via directe feedback (instant messaging en Twitter) en online polls. Deelnemers kunnen hun status aangeven en aangeven wanneer ze iets willen vragen of opmerken.
  • Rapportages. Overzichten zijn te krijgen van het aantal genodigden, uiteindelijke deelnemers en aantal vragen dat gesteld en beantwoord is. Webinars zijn ook op te nemen en later offline af te spelen.

Gebruikersgemak Adobe Connect Webinar

Aanmelden en opstarten gaan makkelijk door de uitgebreide gebruikersondersteuning via de online tutorials. Voor het organiseren van een vergadering, training of ander evenement zijn speciale templates beschikbaar. De online software is ook in het Nederlands beschikbaar. Samen met de tutorial video’s is daardoor heel snel een eenvoudige webinar te organiseren.

Data en beveiliging van de SaaS

Adobe Connect Webinar werkt onder Mozilla Firefox, Internet Explorer en Google Chrome en op Apple en Android devices. Het gebruik van de online software op deze devices is wel afhankelijk van de mogelijkheden van de eigen provider. Mochten die beperkt zijn dan kan de webinar ook gevolgd worden met een browser (met een mobile OS, Adobe Flash Player en Adobe AIR). Er is ook een Adobe Connect Mobile app beschikbaar.

De gegevens uit Adobe Connect zijn via een te downloaden CSV-bestand te gebruiken in de online software van Salesforce. Contactgegevens van nieuwe gebruikers zijn via een CSV-bestand te importeren. Er zijn meerdere mogelijkheden om, via API’s en Adobe Software Developers Kits, koppelingen aan te brengen met bijvoorbeeld CRM- of ERP-systemen .

Alle communicatie tussen de Adobe servers en de browser van de gebruiker verloopt via een beveiligde SSL-verbinding. Over de uptime (de tijd dat de service beschikbaar is) is niets bekend.

Kosten webinar software

Adobe Connect is 30 dagen gratis te testen. Hiermee kunnen tot 4 deelnemers tegelijkertijd deelnemen aan een webinar. Daarna wordt de keuze geboden tussen betaling (via creditcard en beveiligde verbinding) per host of per gebruiker (Pay-Per-Use):
  • Tot 9 hosts per account waarbij elke host online seminars kan houden met maximaal 100 deelnemers. Maandelijkse ($ 55,- per maand per host) en jaarlijkse betaling ($ 45,- per maand per host) zijn mogelijk.
  • Voor sporadische online meetings, of voor grotere groepen (100+), biedt Adobe Pay-Per-Use. Dit kost $ 0,32 per minuut per gebruiker. Via de Adobe site zijn de kosten precies te berekenen. Een webinar van 60 minuten houden met 200 deelnemers, kost dan al snel $ 3840,-.

Eindoordeel online seminar software Adobe Connect Webinar

Adobe Connect is heel eenvoudig in te stellen. De Nederlandse taal en de uitgebreide gebruikersondersteuning helpen daar zeker bij. Zolang er seminars gehouden worden voor minder dan 100 deelnemers, is de online seminar tool goed te betalen. Voor grotere groepen deelnemers is de SaaS echter zeer prijzig. De geboden functionaliteiten voor, tijdens en na de webinar zijn zeer interessant. De mogelijkheden om een webinar ook via een smartphone en tablet te volgen, maken het tot een eigentijds en bruikbaar product.


TagsTags: webinar, online seminar, vergadersoftware, adobe connect webinar
Fieke Meijer

Over Fieke Meijer:


Fieke is freelance vertaler en schrijver en gespecialiseerd in ICT-gerelateerde producten. Zij heeft een Informatica-achtergrond en houdt zich ook bezig met nieuwsredactie.



Laatste Reviews: Samenwerken

Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen
  Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten
Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda
  Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat

Lees al onze reviews over online software en SaaS in de categorie: Samenwerken
Overzicht leveranciers online software en SaaS in de categorie: Samenwerken

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

webinar, online seminar, vergadersoftware, adobe connect webinar


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl