WPB,28252,saas-samenwerken
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten




Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten
Eindoordeel
Sterren: 4
Functionaliteiten
Sterren: 4_half
Gebruikersgemak
Sterren: 3
Data & Beveiliging
Sterren: 4_half
Kosten
Sterren: 3
De Amerikaanse online software Jive is een combinatie van sociaal netwerk en hulpmiddel voor projectbeheer. Jive is behoorlijk uitgebreid en zet vooral hoog in op het sociale aspect van werken in grote(re) ondernemingen. Het plaatsen van content en hierop reageren is namelijk kinderlijk eenvoudig.

Aanmelden voor de dertig dagen gratis proefversie van Jive start met het opgeven van e-mail, bedrijfsnaam en bedrijfsgrootte. Jive stuurt vrijwel onmiddellijk een mail met daarin een link om de account te bevestigen. Bijzonder is dat gebruikers bij aanmelding de keuze hebben om de clouddienst in de Verenigde Staten of de Europese Unie te hosten. Jive wil vervolgens (nogmaals) de bedrijfsnaam weten, het wachtwoord mag iedereen zelf bedenken en financiële informatie heeft Jive in dit stadium nog niet nodig. Na een kleine minuut is de account aangemaakt en direct klaar voor gebruik.

Jive staat bol van de sociale functies

Alles bij de online software Jive staat in het teken van interactie tussen mensen. Dit is direct na inloggen al te zien op het dashboard, waar de mensen in beeld komen waarmee je in een team zit, of die een gebruiker om wat voor reden dan ook volgt. Heel fijn is dat Jive Nederlands blijkt te 'spreken' zonder dat een beheerder hiervoor eerst naar een instelling moet zoeken.

Jive staat bol van de functies om informatie uit te wisselen over de projecten en taken waar de teamleden aan werken. Dit hoeven overigens niet per se werknemers van hetzelfde bedrijf zijn, het is heel goed mogelijk om mensen buiten het bedrijf bij een project of taak te betrekken. Voor vrijwel alle functies geldt dat anderen erop kunnen reageren, dingen toevoegen, enzovoort. Jive is hiermee vooral een combinatie van social media, intranet en kennisbank (wiki), al zitten er ook functies in voor taakbeheer. De belangrijkste functionaliteiten van Jive zijn:
  • Dashboard. Het dashboard is de centrale plek van Jive. Hier zijn niet alleen de personen te zien die men volgt, maar ook zaken als het activiteitenoverzicht, de ingekomen berichten en de actiepunten die afgewerkt dienen te worden. Het activiteitenoverzicht bevat niet alleen de lijst met recente zaken die hebben plaatsgevonden in Jive, maar tevens aanbevelingen informatie te lezen die anderen hebben gedeeld, een overzicht van inhoud waarover veel te doen is ('trendy inhoud') en mensen die de moeite waard zijn om te volgen. Het algoritme dat Jive hiervoor gebruikt is vermoedelijk gebaseerd op de hoeveelheid activiteit van een persoon en de mate waarop mensen op specifieke inhoud reageren.
review_jive_dashboard
  • Content. Dit is de kernfunctie van Jive, een verzameling van functies eigenlijk. Teamleden hebben veel opties om inhoud te delen, meningen te geven of te peilen en te reageren op inhoud van zichzelf of anderen. Jive biedt de mogelijkheid een blog te onderhouden, documenten online te zetten en te wijzigen, inclusief versiebeheer, een discussie op te starten, een enquête te houden, een idee te opperen, een video te vertonen, of een gebeurtenis (vergadering, demo, enzovoort) in te plannen. Jive toont alle inhoud in een overzicht, met direct zichtbaar belangrijke informatie als de maker, het aantal reacties, likes, enzovoort. Zoals in de inleiding vermeld, kan iedereen op de inhoud reageren. Overigens is het ook mogelijk om bij het aanmaken van content deze af te schermen voor (groepen van) werknemers.
review_jive_inhoud_overzicht
  • Mensen. Dit is de plek waar de teamleden staan en waar nieuwe mensen worden uitgenodigd, maar ook de plek waar men aangeeft een bepaald persoon te gaan volgen. Standaard toont Jive alle medewerkers. Als dat onoverzichtelijk wordt, komen de filters goed van pas. Er zijn filters voor naam, relevantie (vergelijking tussen eigen inbreng aan content en die van anderen bijvoorbeeld), datum van laatste activiteit en sleutelwoorden (tags) die mensen invoeren bij het creëren van nieuwe content.
review_jive_mensen
  • Plaatsen. Het is heel goed mogelijk om zonder structuur aan de slag te gaan met Jive, maar voor een bedrijf met een beetje omvang loopt dat vermoedelijk al snel spaak. Gelukkig heeft Jive de mogelijkheid mensen onder te verdelen in groepen en activiteiten in projecten. Beide noemt Jive 'places'. Zowel projecten als groepen zijn feitelijk plekken waar informatie en activiteiten worden verzameld, hetgeen de verzamelnaam 'places' verklaart. De lay-out en vormgeving van projecten en groepen is aan te passen, maar de functies voor het plaatsen van inhoud en hierop reageren blijven hetzelfde. De werking vanuit een groep of project blijft dus hetzelfde, alleen ziet de interface er iets anders uit. De inhoud van een 'place' kan publiek zijn, of alleen toegankelijk voor de teamleden.
review_jive_plaatsen
  • Apps. Wie aan het boordevolle standaardpakket aan functies niet genoeg heeft, mag een beroep doen op apps. Jive heeft apps (uitbreidingen) voor onder andere werken met Microsoft Office-documenten, Outlook, maken van formulieren, tekenen van stroomschema's en mindmaps en het opzetten van een wiki. Daarnaast is er een marktplaats met apps die door andere bedrijven dan Jive zijn ontwikkeld.
review_jive_apps
  • Mobiel. Er zijn mobiele versies van Jive voor iOS en Android. De geteste iPad-app heeft iets minder functies om zelf content te creëren en te bekijken, zoals enquêtes en ideeën. Jive gebruikt in de online versie in deze functies waarschijnlijk technologieën die iOS niet snapt. Heel erg is dit overigens niet, de meeste inhoud kan prima gevolgd worden met een iPad en reageren is ook mogelijk. Handig voor teamleden die onderweg zijn en mee willen doen aan de discussies.
review_jive_mobiel_ipad

Gebruikersgemak Jive hier en daar voor verbetering vatbaar

Het is over het algemeen prettig werken met deze online software voor samenwerken aan projecten. Het zal voor de meeste mensen vrij snel duidelijk zijn hoe ze zelf content aan een project moeten toevoegen en reageren op bijdragen van anderen is ook eenvoudig. De interface is hier en daar aan de drukke kant, waardoor mensen zaken over het hoofd kunnen zien, of lang moeten zoeken. Een voorbeeld is de knop om een uitnodiging voor deelname aan een team die heel onopvallend in de rechter bovenkant van het dashboard staat. Genodigden komen hier via een link in een e-mail binnen, krijgen een pagina met heel veel informatie onder ogen en zien die knop dus niet. Verder zijn er twijfels of iedereen snel doorheeft hoe de 'places' werken en wat het nut is van het volgen van mensen als je toch al met ze in een team zit, maar dat zijn persoonlijke opvattingen.

Een echt punt van kritiek is het aanmaken van gebeurtenissen. De start- en einddatum moeten worden ingevuld met een kalender, maar Jive geeft vervolgens doodleuk aan dat die datum niet voldoet aan de syntax van een datum. Het gevolg is dat gebeurtenissen dus niet aangemaakt kunnen worden. Nog een puntje van kritiek: een video maken en versturen lukte prima met een iPad, maar niet met een iMac. Jive krijgt in dat geval geen controle over de webcam van de computer. Het zijn punten van kritiek die het algemene positieve beeld niet aan het wankelen brengen, maar wel aangepakt moeten worden.

Hoe veilig is mijn data bij Jive?

Jive neemt de beveiliging en back-up van uw data uiterst serieus. Onder de noemer Trust Jive onderhoudt het softwarebedrijf een speciale pagina met informatie over dit onderwerp. Hier is onder andere te lezen dat de communicatie met de servers verloopt via een SSL-verbinding en dat de uptime de laatste maanden tussen net geen 100 en 99,98% heeft geschommeld. Jive is gecertificeerd door Truste, een bedrijf dat producten levert voor bewaking van computerdata en waarborging van privacy. De hoofdservers van Jive staan in de Verenigde Staten, maar iedereen kan bij de aanmelding kiezen voor het hosten van data op Europese grond. Dan gaat er nog steeds af en toe data over en weer naar de VS, maar is het merendeel van uw data vermoedelijk beter beschermd tegen een nieuwsgierige Amerikaans overheid.

Wat kost deze online software voor werken in teams?

De tariefstructuur van Jive is eenvoudig: Tot 20 gebruikers betaalt u € 220,- per maand en daarna is het tarief € 8,82 per gebruiker per maand, met stappen van 10 gebruikers. Voor maximaal 30 gebruikers rekent Jive € 265,- per maand, voor maximaal 40 gebruikers € 353,- per maand, enzovoort. Bedrijven met 400 of meer werknemers: prijs op aanvraag.

Eindoordeel Jive

Jive blijkt na een kleine week testen een bijzonder uitgebreid en over het algemeen prettig werkend sociaal netwerk. Jive bevat veel functies die het uitwisselen van informatie en meningen bevorderen. Het is vooral dit sociale aspect waar deze online software hoog op scoort. Jive is geen traditioneel programma voor projectbeheer, maar kan een belangrijke rol spelen in het welslagen van projecten doordat de interactie tussen teamleden wordt vergroot. Jive is niet echt goedkoop en mikt met een starttarief dat tot 20 gebruikers hetzelfde is op grote bedrijven, maar die gaan de investering waarschijnlijk wel terugverdienen.


TagsTags: samenwerken, projectbeheer, intranet, online collaboration, wiki, communicatie, team, teamwork, sociaal netwerk, jive
Robert Hertogs

Over Robert Hertogs:


Robert Hertogs is eigenaar van 2function en specialist in WordPress en functioneel ontwerp van websites. Robert is technisch bedrijfskundige, heeft een redactionele achtergrond en blogt over internet, technologie, software en webapps.



Laatste Reviews: Samenwerken

Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen Review Talky: simpel videochatten en schermen delen met iedereen
  Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda Review Ganttify: snel een gantt-grafiek maken vanuit Google Agenda
Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat Review HipChat: chat en deel informatie met je team vanaf elk apparaat
  Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten

Lees al onze reviews over online software en SaaS in de categorie: Samenwerken
Overzicht leveranciers online software en SaaS in de categorie: Samenwerken

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

samenwerken, online collaboration, projectbeheer, intranet, communicatie, wiki, team, teamwork, sociaal netwerk


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl