WPB,8957,saas-samenwerken
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Dossier: Social Media Tools




Social media worden voor kleine en grote ondernemingen steeds belangrijker. Facebook, Twitter, fora en blogs kunnen een interessante marketingtool zijn waarmee up to date exposure aan het bedrijf gegeven kan worden. Daarnaast kunnen de social media een grote bron van informatie vormen over bijvoorbeeld het imago van het bedrijf.

Maar het aantal accounts en de sites waar over het bedrijf (of een product) gesproken wordt, is enorm groot. De hoeveelheid tweets en berichten is daardoor te omvangrijk om zelf handmatig te volgen. Om structuur in de social media brij aan te kunnen brengen en zinvolle informatie te kunnen verzamelen, zijn er verschillende online software tools op de markt.

Tools voor het volgen van social media

Social media zijn er in verschillende soorten en maten. Weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter worden onder de social media geschaard. Het zijn online platformen waar de gebruikers, zonder of met weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen en met elkaar 'in gesprek gaan' over bijvoorbeeld producten en diensten. Door de populariteit van de social media is het echter bijna onmogelijk geworden om de bijdragen op al deze verschillende social media tegelijkertijd goed te volgen. De volgende tools kunnen dan hulp bieden:
  • Profilactic: De meeste mensen (en bedrijven) hebben meer dan één social media account. Inloggen en controleren of er nog updates zijn op al die sites is dan een behoorlijke klus. Profilactic heeft online software ontworpen waardoor blogs, RSS feeds en meer dan 185 online social sites makkelijker gevolgd kunnen worden.Review van Profilactic
  • Postling is een tool waarmee meerdere social media kanalen in één interface samengebracht kunnen worden. In het dashboard verschijnen de ontvangen posts en kan er op gereageerd worden. Eventueel kan dagelijks een e-mail met een overzicht van alle posts gestuurd worden. Review van Postling.
  • Xobni: Xobni brengt informatie van het social web naar de inbox. Xobni maakt een verbinding met LinkedIn, Facebook, Twitter, Salesforce en andere social media. Xobni's connecter toont een live stream van de informatie op de social media.

Tools om de social media brij te ontwarren

In de grote brij social media posts die verzameld wordt, zit ook een heleboel ruis, oftewel irrelevante items. Vooral bij Twitter kan een waterval aan berichten binnenkomen. Hashtags (bijvoorbeeld #cloudtools) helpen om alleen de tweets die bepaalde trefwoorden bevatten eruit te filteren. Maar er zijn ook speciale tools:
  • Twitterfall. Na het intikken van een zoekopdracht genereert Twitterfall een constante stroom Twitter-berichten die daaraan voldoen.
  • Twilert: Is het best te vergelijken met Google alerts, maar dan specifiek voor Twitter. Inloggen gaat met een Twitter of Gmail account. Vervolgens worden de zoektermen ingevuld die gevolgd moeten worden. Met Twilert is goed in de gaten te houden wat er over een product, dienst of bedrijf getweet wordt.

Social media content samenvoegen

Social network aggregatie is het samenvoegen van content van meerdere social network services zoals Facebook. Hierdoor ontstaat een centraal punt van waaruit de belangrijkste social networking sites gevolgd kunnen worden en vanaf één centraal punt berichten gepost kunnen worden. Er zijn veel social media aggregators, of 'life-streaming' tools:
  • Flock: Deze desktop applicatie is een 'social' webbrowser die specifiek ontworpen is om meer dan 20 social media sites als Delicious, Facebook, Twitter, Flickr, MySpace, YouTube en Gmail samen te voegen.
    Update 20 april 2011: Inmiddels is bekend geworden dat Flock eind april 2011 stopt.
  • Hootsuite: Online software om de social media van een bedrijf te monitoren en te managen. Vanuit een cockpit ziet een gebruiker wat er door en over het bedrijf wordt gecommuniceerd. Berichten kunnen met één druk op de knop worden gepost zonder apart op alle accounts te hoeven inloggen. Review van Hootsuite
  • TweetDeck: Een real-time browser waarmee snel contact gelegd kan worden met de contactpersonen op Twitter, Facebook, MySpace en LinkedIn. Review van TweetDeck.
  • Whooopaa: Whoopaa is het eerste wereldwijde online platform waar internetgebruikers hun sociale netwerken kunnen beheren en een scheiding kunnen maken tussen privé en zakelijke communicatie. Nieuws over Whooppa.
  • Yoono: Met deze software kunnen status-updates in één keer op alle social media sites doorgevoerd worden. Yoono is een social networking feed mashup tool: de website gebruikt de informatie en functies van meerdere externe bronnen en combineert die tot een nieuwe dienst. Yoono is als een browser add-on voor Firefox te gebruiken of als desktop applicatie voor Mac, Windows en Linux.Review van Yoono
  • Seesmic: Met Seesmic is het mogelijk om verschillende lijsten te maken gebaseerd op groepen, zoektermen, trending topics, mentions en privé-berichten. Hierdoor kunnen alle activiteiten op Twitter eenvoudig worden gemonitord. Naast het updaten van Twitter, kunnen berichten ook worden doorgeplaatst naar Facebook en LinkedIn. Review van Seesmic.

Metingen doen en analyses maken

Een verzameling gegevens vormt nog geen informatie. Om echt meer inzicht te krijgen in een onderwerp, product, persoon of bedrijf, moeten de berichten en reacties geanalyseerd en het bezoek gemeten worden. Daarvoor is een aantal tools op de online markt:
  • Assistly: Met de Software as a Service van Assistly kunnen alle gesprekken op de social media worden bijgehouden en automatisch worden geordend. Er kan direct worden gereageerd op vragen via e-mail, maar er kan ook worden meegedaan in gesprekken op Facebook of Twitter. De gegevens die worden verzameld, en de reacties daarop van het personeel, kunnen via Assistly worden geanalyseerd. Nieuws over Assistly
  • Klout: Consumenten hebben meer vertrouwen in de aanbevelingen van personen over een product of dienst dan in de advertenties van de producent of dienstverlener. Met Klout kan de online invloed van een persoon weergegeven worden. Daarvoor gebruikt de software meer dan 35 variabelen op Facebook en Twitter.Review van Klout
  • Clipit: Clipit geeft inzicht in wat er zich afspeelt op Twitter en Facebook en op bijvoorbeeld de Kassa, Radar en Viva fora. Dit is een op maat gemaakte dienst.
  • TwentyFeet: Online software voor meer inzicht in de bezoekers van een Twitter, Facebook of YouTube account. Review van TwentyFeet.
  • Sysomos: Online software voor het monitoren van social media gesprekken op Twitter, Facebook, LinkedIn, fora en blogs. Toegang tot de belangrijkste social media en snel inzicht in wat er gebeurt, waarom het gebeurt en wie de conversaties domineert. Vooral geschikt voor marketing en sales personeel.
  • PostRank: Maakt analyses van onderwerpen of ontwikkelingen die belangrijk zijn voor een bedrijf. Legt vast waaraan aandacht besteed wordt en geeft aan hoe relevant en invloedrijk een website, post of schrijver is. Te koppelen aan Google Analytics.
  • Radian6: Bestaat uit een monitoring-platform waarmee ondernemingen hun social media-inspanningen kunnen traceren en analyseren. En uit een engagement-platform waarmee ondernemingen online in contact kunnen komen met personen en communities. De kennis die uit deze conversaties gedestilleerd wordt, kan ondernemingen helpen bij de optimalisatie van de marketing en sales, de klantenservice en bij het verkrijgen van inzicht in wat er over hun merk, producten, concurrenten en diensten gezegd wordt.

Social media tools zijn continu in ontwikkeling

Veel van de bovenstaande social media tools hebben meerdere functies en kunnen daardoor eigenlijk niet onder één noemer geschaard worden. Daarnaast worden er continu extra functionaliteiten aan de tools toegevoegd. In de loop van de tijd zullen bovenstaande tools gereviewd worden en zullen aanvullingen plaatsvinden. Hou dit dossier dus goed in de gaten.


TagsTags: social media, social media tools, aggregeren, analyseren, filteren, volgen
Fieke Meijer

Over Fieke Meijer:


Fieke is freelance vertaler en schrijver en gespecialiseerd in ICT-gerelateerde producten. Zij heeft een Informatica-achtergrond en houdt zich ook bezig met nieuwsredactie.



Laatste Dossier: Samenwerken

Dossier Online MindMapping Dossier Online MindMapping
  HNW Blog Dossier: De beste productiviteitstools HNW Blog Dossier: De beste productiviteitstools
10 tips voor het werken met Microsoft Office 365 10 tips voor het werken met Microsoft Office 365
  Start met slimmer ondernemen Start met slimmer ondernemen

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

social media, social media tools, aggregeren, analyseren, filteren, volgen


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl