WPB,27146,saas-crm
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Review Sendible: Veelpotige spin in social mediaweb




Review Sendible: Veelpotige spin in social mediaweb
Eindoordeel
Sterren: 3.5
Functionaliteiten
Sterren: 4
Gebruikersgemak
Sterren: 3
Data & Beveiliging
Sterren: 2_half
Kosten
Sterren: 4
De clouddienst voor online marketing en webcare Sendible kan zo'n beetje alle bekende sociale netwerken en weblogsystemen beheren. Het van oorsprong Engelse Sendible is zeker voor bedrijven met een brede social mediastrategie een interessant online gereedschap. Vooral de functie om een bericht in één keer op vele social media accounts te publiceren is erg handig.

Sendible vraagt bij het aanmelden iets meer informatie dan de meeste andere online software. Het bedrijf wil een naam, e-mailadres, telefoonnummer en de tijdzone waarin de aanstaande gebruiker zich bevindt. De gebruikersnaam en het wachtwoord mag iedereen zelf bepalen. Sendible wil tot slot ook weten met welk bedrijf het te maken heeft, wat daarvan het e-mailadres is en het internetadres.

Ook voor een gratis proefaccount van 30 dagen wil Sendible uw creditcardgegevens weten. Wie aan het eind van die proefperiode vergeet de account te deactiveren, krijgt automatisch het eerste maandbedrag in rekening gebracht via de creditcard die is opgegeven tijdens het aanmeldingsproces. Dit is overigens minder vervelend dan het lijkt: het blijkt namelijk mogelijk de stap van het opgeven van betalingsgegevens over te slaan. Sendible gaf tijdens de test bijna een week lang geen krimp en bleef gewoon functioneren.

Sendible is te koppelen aan groot aantal sociale netwerken

De eerste keer dat iemand inlogt in het beheersysteem leidt Sendible hem keurig netjes langs de belangrijkste social media netwerken: Twitter, LinkedIn en Facebook. Mensen met een website die werkt met WordPress kunnen deze ook direct aansluiten op Sendible. Met de inloggegevens van deze netwerken bij de hand heeft iedereen in enkele minuten al een werkend systeem dat de activiteiten op Twitter, Facebook en LinkedIn in de gaten houdt en zelf berichten kan publiceren. Het is niet toevallig dat Sendible nieuwe gebruikers eerst langs deze sociale netwerken voert, want het beheren van social media is de kern van deze online software. Maar het programma heeft meer te bieden. De belangrijkste functionaliteiten van Sendible zijn:
  • Social Media Accounts. Er is een enorme keus uit social medianetwerken die te koppelen zijn aan Sendible. Het zijn er zo veel dat de clouddienst ze in groepen heeft onderverdeeld. De belangrijkste groep bevat de pure social medianetwerken zoals Twitter, Facebook, Foursquare, Pinterest, LinkedIn, enzovoort. In de tweede groep staan de 'streams', de berichtenstromen van bijvoorbeeld Facebook-pagina's en Twitter-accounts. Een derde groep bevat alle bekende weblogsystemen waaronder Blogger, WordPress.com, Posterous, Tumblr, enzovoort. Ook interessant is de groep met websites om foto's, video en muziek te delen zoals YouTube, Instagram, SlideShare en Flickr. Voor vrijwel alle aangesloten accounts geldt dat Sendible ze niet alleen kan uitlezen, maar er zelf ook berichten op kan publiceren. Het gaat te ver om hier alle groepen en accounts op te sommen. Wel belangrijk is te vermelden dat iedereen uit al deze accounts mag kiezen, maar dat het afhangt van het abonnement bij Sendible hoeveel er in totaal zijn aan te sluiten.
review_sendible_accounts_koppelen
  • Berichtencentrum. Dit is het zenuwcentrum van Sendible. Hier maken de leden van het webcareteam of de online marketeers hun teksten, bepalen ze op welke media ze gaan publiceren en wanneer. Berichten kunnen namelijk direct worden verzonden, maar ze mogen ook voor latere publicatie worden opgeslagen. Wie even wil controleren wanneer een bericht ook alweer gepubliceerd gaat worden, heeft een kalender met het complete verzendschema tot zijn beschikking. Het wijzigen van ingeplande berichten zou mogelijk moeten zijn, maar dat bleek tijdens te test vaak fout te gaan.
review_sendible_berichtencentrum
  • Monitoring. Het automatisch in de gaten houden (monitoren) van hetgeen er over het bedrijf en de producten wordt gezegd is een onderdeel van de social media accounts, maar verdient apart aandacht. Standaard houdt deze functie het vermelden van de bedrijfsnaam in de gaten. Dat levert zelfs bij een redelijk onbekend bedrijfje uit Nederland al een lawine aan vermeldingen op. Gelukkig is het mogelijk om het monitoren aan te passen en ook eigen versies te bedenken.
review_sendible_monitoring
  • Rapporten. Sendible houdt niet alleen automatisch bij hoeveel berichten gebruikers versturen, wanneer en op welke media, maar ook wie er op de berichten reageren, op welk medium, wanneer, enzovoort. Al deze belangrijke informatie verwerkt het systeem in rapporten. Het standaardrapport bevat al een schat aan informatie zoals de hoeveelheid activiteiten per dag, de mate van interactie op deze activiteit, op welk tijdstip van de dag de kans het grootst is dat mensen reageren, enzovoort. Zelf een rapport maken is ook mogelijk: Sendible houdt ook voor de eigen rapporten keurig netjes alle data bij.
review_sendible_rapporten
  • CRM. Importeren van contacten kan via een CSV-bestand, maar ook rechtstreeks via de aangesloten social media accounts. Een test met LinkedIn bracht in enkele minuten alle zakelijke contacten binnen, compleet met pasfoto. Sendible wist overigens niet alle informatie van LinkedIn te importeren, maar dat kan ook te maken hebben met de API van LinkedIn. Hoe dan ook, het contactensysteem van Sendible bevat genoeg informatie over een persoon om een bescheiden CRM-systeem genoemd te mogen worden.
review_sendible_crm
  • Mobiele versies. Er zijn drie manieren om Sendible mobiel te gebruiken: met een iPhone app, een Android programma en een speciale mobiele website. De laatstgenoemde variant blijkt wat beperkt en is eigenlijk vooral geschikt om 'de boel' in de gaten te houden. Daar is niets mis mee, maar stiekem verwachten mensen waarschijnlijk toch iets meer van een mobiele website.
review_sendible_mobiele_versie

Sendible werkt na enige gewenning makkelijk

Deze clouddienst werkt over het algemeen prettig. Het opzetten van de account en aansluiten van de eerste social medianetwerken verlopen soepel. De werking van het berichtencentrum vergt enige gewenning, maar als de werking van belangrijke functies eenmaal is uitgedokterd, valt er goed met Sendible te werken. Hetzelfde geldt voor de social media accounts: er staan er zoveel in dat het soms zoeken is, maar als een account eenmaal is aangesloten, staat deze in een apart overzicht. De gebruikersvriendelijkheid van Sendible is kortom niet uitzonderlijk, maar ook niet slecht en staat werken zeker niet in de weg.

Hoe veilig is mijn data bij Sendible?

Ook ingelogd vertoont de browser niet het bekende 'https' ten teken dat de communicatie met de servers van Sendible via een beveiligde SSL-verbinding verloopt. Aangezien er hierover op de website verder ook geen informatie over te vinden is, moet worden aangenomen dat de verbinding inderdaad niet beveiligd is. Het enige dat op de site te vinden is over de beveiliging en back-up van uw data is de opmerking dat de veiligheid van data nooit honderd procent is te garanderen. Speurwerk leert dat de servers van Sendible in een datacentrum van Amazon Web Services staan en die onderneming neemt beveiliging en back-up van data en het leveren van een zo hoog mogelijke uptime zeer serieus. Het feit dat de data is opgeslagen in de Verenigde Staten betekent wel dat de overheid er relatief gemakkelijk bij kan als ze dat nodig acht.

Wat kost deze online software voor online marketing?

Sendible is in maar liefst zeven reguliere varianten verkrijgbaar, plus een white label variant die hetzelfde biedt als Premium, maar dan door mediabureaus verkocht kan worden als product.
  • Solo. 8 social media accounts, inplannen van berichten, monitoring, 1 rapport, 5 groepen voor contacten, mobiele apps. Kosten € 9,99 per maand.
  • Marketeer. 30 social media accounts, inplannen van berichten, monitoring, 2 rapporten, 20 groepen voor contacten, mobiele apps. Kosten € 24,99 per maand.
  • Startup. 40 social media accounts, inplannen van berichten, monitoring, 4 rapporten, 30 groepen voor contacten, taken en workflow, mobiele apps, 2 gebruikers (naast de beheerder). Kosten € 29,99 per maand.
  • Business. 80 social media accounts, inplannen van berichten, monitoring, 8 rapporten, 60 groepen voor contacten, taken en workflow, mobiele apps, 4 gebruikers (naast de beheerder). Kosten € 59,99 per maand.
  • Corporate. 120 social media accounts, inplannen van berichten, monitoring, 18 rapporten, 120 groepen voor contacten, taken en workflow, mobiele apps, 6 gebruikers (naast de beheerder). Kosten € 79,99 per maand.
  • Enterprise. 200 social media accounts, inplannen van berichten, monitoring, 30 rapporten, 200 groepen voor contacten, taken en workflow, mobiele apps, 10 gebruikers (naast de beheerder). Kosten € 129,99 per maand.
  • Premium. ongelimiteerd aantal social media accounts, inplannen van berichten, monitoring, ongelimiteerd aantal rapporten, ongelimiteerd aantal groepen voor contacten, taken en workflow, mobiele apps, 20 gebruikers (naast de beheerder). Kosten € 399,99 per maand.

Eindoordeel Sendible

Het Britse Sendible werkt na enige gewenning prettig, biedt keus uit een groot aantal social medianetwerken om te gebruiken voor online marketing en webcare en biedt in alle variaties veel waar voor zijn geld. Sendible lijkt gezien de enorme keus aan social media accounts desondanks vooral het online gereedschap van grote en nog veel grotere ondernemingen te zijn. Die krijgen voor relatief weinig geld een clouddienst in handen die hun online marketingstrategieën gestalte kan geven en informatie verstrekt om ze indien nodig bij te sturen.


TagsTags: crm, online-marketing, webcare, social media tools, sendible
Robert Hertogs

Over Robert Hertogs:


Robert Hertogs is eigenaar van 2function en specialist in WordPress en functioneel ontwerp van websites. Robert is technisch bedrijfskundige, heeft een redactionele achtergrond en blogt over internet, technologie, software en webapps.



Laatste Reviews: CRM

Review Polldaddy: online enquetes maken en afnemen via iPad en iPhone Review Polldaddy: online enquetes maken en afnemen via iPad en iPhone
  Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten
Review Casengo: eenvoudig op te zetten online supportsysteem Review Casengo: eenvoudig op te zetten online supportsysteem
  Review Ecwid: supersnel professionele webshops bouwen Review Ecwid: supersnel professionele webshops bouwen

Lees al onze reviews over online software en SaaS in de categorie: CRM
Overzicht leveranciers online software en SaaS in de categorie: CRM

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

crm, online-marketing, webcare, social media tools, sendible


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel