WPB,10372,saas-crm
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Review: online software Klout meet invloed op social web




Review: online software Klout meet invloed op social web
Eindoordeel
Sterren: 4
Functionaliteiten
Sterren: 4
Gebruikersgemak
Sterren: 4_half
Data & Beveiliging
Sterren: 2_half
Kosten
Sterren: 5
De gratis Software as a Service (SaaS) van Klout helpt om meer inzicht te krijgen in de invloed van een persoon of bedrijf op het social web. Na aanmelden met een Twitter account en 72 uur van metingen (van onder andere het aantal volgers, retweets en mentions) wordt de Klout score bekend gemaakt. De online software (nog in bèta versie) kan vooral handig zijn voor bedrijven die Twitter als middel willen inzetten voor marktonderzoek (wie praat er over de producten en hoeveel invloed hebben die personen). En voor online specialisten die inzicht willen geven in de hoeveelheid waardevolle content die ze plaatsen.

Het aanmelden bij de SaaS gaat heel makkelijk via de Twitter account. Als je van meerdere Twitter accounts de online invloed wilt vaststellen, moet je wel eerst uit de eerste Twitter account uitloggen. In 5 stappen is vervolgens de online software in te stellen en te gebruiken.

Klout score geeft inzicht in je online invloed

Wil je een breder beeld van je online invloed, dan is de volgende stap het verbinden met een Facebook account. Omdat Klout recentelijk is overgestapt naar een nieuwe (bèta) versie van de online software, geeft deze koppeling de eerste keer een foutmelding. Het is overigens alleen mogelijk om een koppeling met een Facebook account te maken. Gegevens van een Facebook pagina zijn helaas nog niet te gebruiken.

Binnen 72 uur worden vervolgens de metingen (op basis van 35 variabelen) bekend gemaakt en daarna dagelijks herhaald. In een overzichtelijk dashboard wordt de volgende informatie gegeven:
  • Je Klout score. Met een cijfer tussen 1 en 100 wordt iemands overall online invloed weergegeven waarbij hogere scores een omvangrijkere en sterkere invloed betekenen. Dit wordt gemeten aan de hand van onder andere het aantal clicks, reacties en retweets. Daarnaast wordt informatie gegeven over het online type dat je bent (een explorer is bijvoorbeeld iemand die de online wereld aan het ontdekken is), de onderwerpen waarop je actief bent en op welke mensen (Twitter accounts) je het meest invloed hebt op het social web en de onderwerpen die de personen waarop je het meeste invloed hebt, hebben bezighouden.
  • Ontwikkeling in je Klout score. In een tijdlijn van de afgelopen 30 dagen wordt de Klout score weergegeven met daaraan een waardeoordeel (het gaat bijvoorbeeld goed, er zit een stijgende lijn in) en een advies (bijvoorbeeld ga meer mensen volgen of meer berichten plaatsen).

  • Je invloed op invloedrijke mensen. De Network Influence is een weergave van de invloed die je hebt op invloedrijke volgers. Door bijvoorbeeld interessante en spectaculaire content te plaatsen, kun je de aandacht van invloedrijke personen trekken.
  • In welke mate je online activiteiten tot discussies en acties leiden. De Amplification Probability is de mate waarin er iets gedaan wordt (retweets, mentions, likes en reacties) met jouw content. Aantrekkelijke content waarop anderen willen reageren of zeer actuele en snelle content die buiten jouw netwerken verspreid wordt, zijn belangrijk voor de online invloed.

  • De omvang van je publiek. True Reach is onder andere gebaseerd op het aantal volgers en vrienden die op jouw berichten reageren, het aantal retweets en @messages.
  • Vergelijkingen. Tussen jouw Klout score en die van anderen. En vergelijkingen op het gebied van Network Influence, Amplification Probability en True Reach. Deze worden weergegeven in grafieken, tabellen en in een kwadrant.

Gebruikersvriendelijke tool voor online marketing en personal branding

Het aanmelden gaat makkelijk en ook het gebruik van de online software is simpel. Van de metingen wordt in simpele bewoordingen (wel in het Engels) uitgelegd wat ze betekenen. Het vervelende is wel dat elke keer als je meer informatie over een onderdeel wilt (privacy bijvoorbeeld), er als voorbeeld een vergelijking wordt gemaakt tussen jouw Klout score en die van het voorbeeld (Klout gebruiker met de naam Privacy).

Koppelingen, beveiliging en privacy van de online software

Klout scores kunnen gedeeld worden viaTwitter en Facebook. Met widgets kunnen Klout scores in badgevorm (soort naamkaartjes) op websites en blogs geplaatst worden. Klout heeft een eigen API ontwikkeld. De website heeft het afgelopen jaar een uptime van 100% gehad. Er is geen mogelijkheid om een back-up van de data te maken of de metingen te exporteren. De online software werkt wel met registratie maar niet met een beveiligde verbinding.

De persoonlijke informatie die je opgeeft bij de aanmelding (naast naam en e-mail, ook geslacht en postcode, deze zijn overigens niet verplicht) kan gebruikt worden door Klout voor marketingdoeleinden. Klout verplaatst de informatie uit de cookies en de verzamelde gegevens naar de Verenigde Staten waardoor het onder de Amerikaanse privacy standaarden valt. (Lees hier meer informatie over privacy en buitenlandse SaaS-leveranciers).

Kosten van de online analysetool

Klout is gratis beschikbaar.

Eindoordeel social web analyse software Klout

Een echt voordeel van Klout is dat de gegenereerde informatie heel makkelijk te gebruiken is. Er is geen statistiek-kennis voor nodig om de metingen te analyseren. Het dashboard van de online software is overzichtelijk en de geleverde informatie bruikbaar. Wel is het duidelijk dat de nieuwste versie van Klout nog in een bèta fase zit. Er zitten nog fouten in de online software (verkeerde pagina's die openen, scores die ineens verdwijnen). Maar met een refresh van de pagina en even zoeken op de website is dit op te lossen. Doordat de online software niet alleen metingen, maar ook advies geeft over het vergroten van je online invloed, is het ook een handige tool voor beginnende Twitteraars.


TagsTags: social media, analyse, online software, online-marketing, klout, online invloed, metingen, personal branding, invloed, social web
Fieke Meijer

Over Fieke Meijer:


Fieke is freelance vertaler en schrijver en gespecialiseerd in ICT-gerelateerde producten. Zij heeft een Informatica-achtergrond en houdt zich ook bezig met nieuwsredactie.



Laatste Reviews: CRM

Review Polldaddy: online enquetes maken en afnemen via iPad en iPhone Review Polldaddy: online enquetes maken en afnemen via iPad en iPhone
  Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten
Review Casengo: eenvoudig op te zetten online supportsysteem Review Casengo: eenvoudig op te zetten online supportsysteem
  Review Ecwid: supersnel professionele webshops bouwen Review Ecwid: supersnel professionele webshops bouwen

Lees al onze reviews over online software en SaaS in de categorie: CRM
Overzicht leveranciers online software en SaaS in de categorie: CRM

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

social media, online software, online-marketing, analyse, klout, online invloed, metingen, personal branding, invloed


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl