WPB,16576,saas-crm
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Review Constant Contact: CRM software voor e-mail marketing




Review Constant Contact: CRM software voor e-mail marketing
Eindoordeel
Sterren: 4.5
Functionaliteiten
Sterren: 4_half
Gebruikersgemak
Sterren: 4_half
Data & Beveiliging
Sterren: 4_half
Kosten
Sterren: 4
Met de online software Constant Contact kunnen ZZP-ers, MKB en grotere organisaties e-mail marketing activiteiten ontplooien. Naast e-mail marketing biedt de Software as a Service (SaaS) twee andere producten aan voor respectievelijk event marketing en online surveys (enquêtes). Laatstgenoemde vallen buiten de scope van deze review. Bij alle producten speelt social media integratie een belangrijke rol. Bij een lijst met maximaal 500 e-mailadressen kost de online software $ 15 per maand.

De gratis testversie is 60 dagen geldig en bruikbaar met een e-maillijst van maximaal 100 e-mailadressen. Het volledige overzicht van de functionaliteiten binnen de trial is op de website terug te vinden. Het aanmaken van een account gaat snel en het opgeven van creditcard gegevens is niet nodig.

Wat kan er met Constant Contact?

Met Constant Contact is het opzetten van een e-mailcampagne of een online nieuwsbrief een piece of cake. De persoonlijke webomgeving bevat de volgende onderdelen:
  • Home. Hier zijn direct de meest gebruikte opties zichtbaar.
Dashboard Constant Contact
  • E-mail marketing. Het submenu bevat onder andere de volgende tabbladen:

  • My emails. Dit tabblad geeft het aantal aangemaakte e-mails weer. Dit kunnen nieuwsbrieven zijn, maar ook specifieke campagnes om bijvoorbeeld een product of dienst te promoten.

  • Create. Vanuit dit tabblad kunnen nieuwe e-mails gecreëerd worden. Het opzetten van een e-mail wordt stapsgewijs uitgevoerd. Het programma loodst de gebruiker in eenvoudige stappen door het proces. De volgende stappen worden doorlopen:
  1. Bepalen van de naam van de e-mailcampagne of online nieuwsbrief.
  2. Kiezen van de gewenste template. Keuze uit ruim 400 verschillende templates.
  3. Vastleggen van de e-mailbericht instellingen.
  4. Bepalen van de e-mail lay-out.

  5. Koppelen van een e-maillijst. Per e-mailcampagne kan de gewenste e-maillijst gekoppeld worden. De leverancier benadrukt dat opgebouwde e-maillijsten niet worden gebruikt, geleend, verkocht of verhuurd.
  6. Preview & Testen.
  7. Bepalen van het verzendmoment. Deze stap bevat de optie de e-mail te koppelen aan social media via de button Simple Share.
  • Reports. Rapportages voor het meten van de response gemeten op bijvoorbeeld het aantal geretourneerd, geopend, aangeklikt en doorgestuurd.
  • Autoresponder. De online software biedt de mogelijkheid automatische e-mails in te stellen die verstuurd worden bij bepaalde gebeurtenissen in de applicatie. Dit kan bijvoorbeeld het opslaan van een nieuw e-mailadres zijn, handmatig ingevoerd of binnengekomen via een pagina op de website.
  • Archive. Deze functionaliteit maakt het mogelijk een archief op te bouwen van bijvoorbeeld de verstuurde nieuwsbrieven die vervolgens in het juiste webformaat omgezet kunnen worden voor het publiceren op de website.

Gebruikersgemak van de e-mail marketing software

Onder de Instellingen knop is het mogelijk de taal op Nederlands te zetten, maar na diverse ververspogingen blijft de online software steevast in het Engels. Ondanks dat blinkt de oplossing uit in gebruiksvriendelijkheid. Dit komt met name door de duidelijke en fraaie schermen. De gebruikte terminologie binnen Constant Contact leidt op geen enkel moment tot verwarring. Elke stap voelt logisch aan en brengt de gebruiker naar het gewenste eindresultaat.

Beveiliging en koppelingen van de CRM software

De mate van beveiliging wordt door de makers van Constant Contact ingedeeld in vier deelgebieden:
  • Fysieke beveiliging. Beveiligde toegang door geautoriseerd personeel tot de locatie waarin de servers staan.
  • Netwerk beveiliging. Passwords en creditcard gegevens zijn middels encryptie beveiligd en de data gaat over een beveiligde SSL-verbinding.
  • Hosting beveiliging. De hosting servers worden 24/7 gemonitored, met name op integriteit, beschikbaarheid en malafide activiteiten.
  • Software beveiliging. De online software wordt regelmatig gecontroleerd op beveiligingsissues, zowel intern als door externe partijen.
Het koppelen aan andere software systemen is mogelijk via een aangeboden API. Helaas is er geen informatie gevonden over het back-up beleid en de uptime van de online software.

Wat kost de online software Constant Contact?

De SaaS bevat drie prijsmodellen; Standaard, Prepaid en Non-Profit. Tegen een gereduceerd tarief is een prepaid abonnementstructuur een optie en prijzen voor non-profitorganisaties worden apart genoemd. Het volledig prijsoverzicht is op de website van Constant Contact te vinden. Bij de standaard abonnementen is de prijsopbouw als volgt:
  • $ 15 per maand / 0 tot 500 e-mailadressen
  • $ 30 per maand / 501 tot 2.500 e-mailadressen
  • $ 50 per maand / 2.501 tot 5.000 e-mailadressen
  • $ 75 per maand / 5.001 tot 10.000 e-mailadressen
  • $ 150 per maand / 10.001 tot 25.000 e-mailadressen
  • Prijsopgaaf / 25.000+ e-mailadressen
Prijstechnisch gezien is Constant Contact iets duurder dan een vergelijkbare SaaS als Mailchimp, die tot 500 e-mailadressen gratis in gebruik is. De prijs bij 2.500 e-mailadressen ligt wel weer op een gelijk niveau. Emailbrain werkt met prepaid pakketten en is beduidend goedkoper dan Constant Contact.

Eindoordeel e-mail marketing software Constant Contact

De online e-mail marketing software Constant Contact is niet het goedkoopste pakket, maar is qua uitstraling, functionaliteiten en gebruiksgemak een echte aanrader. Een leek op het gebied van e-mail marketing zal zich na het opzetten van een e-mailcampagne of online nieuwsbrief voorzichtig een expert voelen. Met de koppeling naar social media (Facebook, Twitter en LinkedIn) geeft de leverancier aan up-to-date te zijn. De data beveiliging is op diverse vlakken gewaarborgd, maar over de back-up frequentie en uptime is helaas geen informatie beschikbaar. Voor vergelijkbare online software als Mailchimp, Emailbrain, en Campaignmonitor is Constant Contact zeker een geduchte concurrent.


TagsTags: crm, marketing, e-mail marketing, constant contact, e-mail, e-crm, online-marketing
Alexander Houthuyse

Over Alexander Houthuyse:


Alexander is eigenaar van Houthuyse Consultancy en adviseur/trainer van de afdeling Informatiemanagement & ICT bij een landelijk kenniscentrum. Implementaties van bedrijfsbrede software oplossingen (ERP) bij organisaties in de opleidingsbranche vormen de basis van zijn ICT achtergrond. Daarnaast houdt hij zich bezig met website en webshop ontwikkeling, Open Source CMS en Internetstrategie.



Laatste Reviews: CRM

Review Polldaddy: online enquetes maken en afnemen via iPad en iPhone Review Polldaddy: online enquetes maken en afnemen via iPad en iPhone
  Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten Review Intercom: gedetailleerd relatiebeheer voor online klanten
Review Casengo: eenvoudig op te zetten online supportsysteem Review Casengo: eenvoudig op te zetten online supportsysteem
  Review Ecwid: supersnel professionele webshops bouwen Review Ecwid: supersnel professionele webshops bouwen

Lees al onze reviews over online software en SaaS in de categorie: CRM
Overzicht leveranciers online software en SaaS in de categorie: CRM

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

crm, e-mail, marketing, e-crm, online-marketing, e-mail marketing, constant contact


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl