WPB,11123,saas-crm
CloudTools
Vorige
Volgende

Print pagina E-mail alert Rss feed

Dossier: Online Enquete Software




Dossier online enquete softwareOf er nou meer inzicht moet komen in de bezoekers van een website, er behoefte is aan een marktonderzoek, of dat er een onderzoek voor een studie uitgevoerd moet worden. Een enquête is dan een handig hulpmiddel om op een gestructureerde manier informatie te verzamelen.

Dit kan natuurlijk met pen en papier. Maar handiger is om hiervoor speciale online software te gebruiken zodat de geënquêteerden makkelijk kunnen antwoorden. Dit dossier geeft inzicht in wat er komt kijken bij het opzetten van een online onderzoek en bevat een kort overzicht van een aantal aanbieders van online enquête software.

Stappenplan voor een bruikbaar online onderzoek

Voordat er een online enquête software tool gekozen kan worden en een enquête opgesteld wordt, is het handig om de volgende vragen te beantwoorden. Zodat de aanschaf of een abonnement op de online enquête software (en de enquête zelf) oplevert wat ervan verwacht wordt.
  • Wat is het doel van de enquête? Is dit meer inzicht krijgen in het profiel van de bezoekers van een website? Onderzoeken of de markt klaar is voor een bepaald product of dienst? Een evaluatie van een gehouden evenement? Of statistisch onderbouwde onderzoeksresultaten die gebruikt kunnen worden voor studie of wetenschappelijk onderzoek?
    Het doel van de enquête bepaalt namelijk op welke manier de respondenten het beste ondervraagd kunnen worden en welke functionaliteiten er nodig zijn binnen de online software. Bezoekersprofielen opstellen vereist bijvoorbeeld een eenvoudigere enquête dan wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksresultaten.
  • Hoeveel tijd hebben de respondenten? Zijn het snelle voorbijgangers? Dan is een kort onderzoek met makkelijk te beantwoorden ja/nee of multiple choice vragen het beste. Worden de respondenten individueel uitgenodigd en kunnen ze 24 uur per dag de enquête invullen wanneer het hen uitkomt, dan zijn uitgebreidere invulvragen een goede optie.
  • Welke "beloning" staat er voor de respondenten tegenover? Mensen hebben niet altijd zin om tijd te steken in iets dat hen niet direct watvraagtekenoplevert. Maak duidelijk hoe belangrijk het verkrijgen van de informatie van de respondenten is en wat ermee gedaan wordt. Bijvoorbeeld het verbeteren van de dienstverlening. Of het verkrijgen van belangrijke gegevens voor verder wetenschappelijke onderzoek. Soms is de relevantie van het onderzoek niet voldoende om de respondenten over de streep te trekken. Dan kan een beloning in de vorm van een cadeau of tegoedbon een optie zijn.
  • Op wie is de enquête gericht? Zijn het professionals, studenten of de gebruikers van producten? Welke taal gebruiken ze voornamelijk? In welke setting krijgen ze de enquête te zien? Dit bepaalt de lay-out van de enquête, de taal van de vragen en de aanspreekvorm in de uitnodiging.
  • Hoe worden de respondenten uitgenodigd? Zijn er e-mailadressen beschikbaar? Wordt er uitgenodigd bij het bezoeken van de website of het verlaten van de website? Krijgen de respondenten een eigen inlognaam en password of is de enquête openbaar? Kunnen de respondenten eventueel via social media uitgenodigd worden?
  • Wat moet er gedaan worden met de resultaten? Uitgebreide statistische analyses of een gewone gegevensverzameling om een eerste inzicht te krijgen?

Waarop moet gelet worden bij de aanschaf van online enquête software?

Er zijn verschillende aanbieders van online enquête software. Om een goede keuze te kunnen maken, is het handig op de onderstaande punten te letten:
  • Maximum aantal respondenten. Dit kan variëren van maximaal 10 deelnemers tot 800 deelnemers en is bij sommige online enquête software ongelimiteerd.
  • Maximum aantal vragen per enquête. Maximaal 30 tot maximaal 100 vragen en soms ongelimiteerd.
  • Maximum aantal enquêtes per account. Van 1 enquête per account tot 3 tot ongelimiteerd.
  • Toegangsmogelijkheden tot de enquête. Per e-mail, openbare link, via een pop-up scherm op de website, via social media of al deze opties.
  • Analyse-mogelijkheden. Diagrammen, mogelijkheden tot filteren van de resultaten en of er uitleg wordt gegeven bij de resultaten in begrijpelijke taal.
  • Exportmogelijkheden van de ingevulde enquêtes. Als de online software zelf niet veel analyse-mogelijkheden biedt, is het prettig als de ingevulde enquêtes geëxporteerd kunnen worden naar bruikbare bestanden. Zoals een PDF, XML, CSV of SPSS-bestand of naar Excel, Word of Powerpoint. Op deze manier kan er ook een back-up gemaakt worden.
  • Beveiliging van de enquête zelf en de opgeslagen ingevulde enquêtes. Is de toegang voor respondenten tot de enquête beveiligd met een password. En is de verbinding met de website beveiligd (SSL) ?
  • Mogelijkheid tot eenmalige enquête. Als er alleen eenmalig een enquête afgenomen moet worden, is het prettig als er niet direct een abonnement afgenomen moet worden.

Kort overzicht online enquête software

Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen kan er een keuze gemaakt worden uit onderstaande online software diensten (uiteraard niet volledig):
  • Survey Monkey. Professionele enquête software met veel mogelijkheden om te customizen. Met de gratis basis account kunnen per enquête 10 vragen gesteld worden en maximaal 100 respondenten reageren. Met de uitgebreide account (225 euro per jaar) gelden deze beperkingen niet.
  • QuestionPro. Gebruikersvriendelijke enquête software met veel functionaliteiten. De meeste opties zijn echter alleen beschikbaar in de betaalde versie (vanaf 15 dollar per maand voor een onbeperkt aantal enquêtes en respondenten).
  • 2Ask. Enigszins ouderwetse enquête software maar met veel functionaliteiten, ook voor uitgebreide analyses en een export naar een SPSS-bestand. De gebruikte lay-out is onoverzichtelijk, maar als er genoeg kennis aanwezig is, kan de gebruiker wel een professionele enquête ontwerpen. Een pakket met 1 enquête, 30 vragen voor maximaal 300 respondenten kost 198 euro. Het duurste pakket (998 euro) bevat een ongelimiteerd aantal enquêtes, 100 vragen en tot 600 respondenten.Google
  • Google Forms. Gratis online software (onderdeel van Google Docs) voor het opstellen van eenvoudige enquêtes. 7 verschillende vraagtypen, de resultaten worden automatisch opgeslagen in een Google spreadsheet en kunnen worden getoond in grafieken en diagrammen.
Uiteraard zijn er meerdere online enquête tools op de markt en zullen er meer tips zijn voor het opzetten van een goed online onderzoek. Deze aanvullingen horen wij graag.


TagsTags: online enquete software, survey, onderzoek, tips, overzicht, vragenlijsten, dossier, 2ask, google forms, survey monkey, questionpro
Fieke Meijer

Over Fieke Meijer:


Fieke is freelance vertaler en schrijver en gespecialiseerd in ICT-gerelateerde producten. Zij heeft een Informatica-achtergrond en houdt zich ook bezig met nieuwsredactie.



Laatste Dossier: CRM

Online Software Dossier: Zoho Business kantoorapplicaties Online Software Dossier: Zoho Business kantoorapplicaties
 

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

onderzoek, tips, overzicht, vragenlijsten, dossier, online enquete software, 2ask, google forms, survey monkey


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl