C,saas-samenwerken,intranet
CloudTools
Vorige
Volgende

Samenwerken

 -- Intranet

Rss feed
Profiel

Wie herinnert zich nog het intranet? Het doel was om kennis binnen de organisatie digitaal te delen en samenwerken te stimuleren. Tegenwoordig is het traditionele intranet gedateerd, wordt het maar weinig gebruikt en vindt het personeel het intranet vaak nutteloos. De SaaS (Software as a Service) Noodle biedt echter een social intranet platform. De online software brengt mensen, inhoud en mogelijkheden binnen het bedrijf bij elkaar. Noodle is 30 dagen gratis te testen. Na het invullen van (bedrijfs)naam en e-mailadres wordt een mail verstuurd met daarin de gegevens om in te loggen als administrator. Vervolgens kunnen medewerkers worden uitgenodigd om deel te nemen aan Noodle. Een bedrijf kan Noodle op twee manieren inzetten: zelf installeren op de server achter een firewall of als SaaS. Voor deze review is de SaaS-oplossing getest. Hoe werkt de online software Noodle? De interface is volledig aan te passen, dankzij toegang tot de CSS. Aan de linkerzijde staat de navigatie binnen Noodle. In het midden wordt het dashboard weergegeven. De gebruiker kan zelf instellen welke onderdelen daar te zien zijn. Noodle heeft een zeer breed scala aan functionaliteiten. Standaard zijn onder andere de user profiles, microblogging, instant messaging, events en takenlijsten. In zoverre lijkt Noodle op andere tools als Flowr, Yammer en Staction. De functionaliteiten die veel uitgebreider zijn in Noodle, worden hieronder besproken. Folders App De mogelijkheden voor file sharing binnen Noodle zijn te vergelijken met Microsoft SharePoint en Dropbox: Folders en subfolders aanmaken Documenten uitchecken en voorzien van commentaar Versiebeheer van documenten Alle type documenten uploaden en gezipte documenten uitpakken Gelijktijdig meerdere bestanden uploaden Binnen Noodle nieuwe documenten aanmaken en bewerken Page App De Page App fungeert als een Wiki. Iedereen binnen Noodle kan deze verzameling van teksten met hyperlinks bewerken. Op die manier kan binnen het bedrijf kennis gedeeld worden en kan die kennis gemakkelijk up-to-date gehouden worden. Conference Room De Conference Room is in feite een group-chat waarvoor een groep deelnemers kan worden uitgenodigd. Binnen het chat-venster wordt naast tekst ook beeld (foto’s) weergegeven. Na afloop van de Conference krijgt iedere deelnemer de integrale chat toegestuurd bij wijze van verslag. Question Manager De Question Manager fungeert als een soort FAQ (Frequently Asked Questions). Vragen van medewerkers worden hier beantwoord en er kan gezocht worden naar trefwoorden in reeds gestelde vragen. Calendar Verschillende agenda’s kunnen worden samengevoegd en met kleuren kan het onderscheid tussen de agenda’s worden weergegeven. In Microsoft Outlook kan een kopie van een Noodle Calendar worden weergegeven. Blog en Forum Zoals er vroeger via intranet nieuwsbrieven werden verspreid, zo werkt Noodle met blogs. Daarnaast biedt de online software de mogelijkheid van een discussieforum. Address Book Hierin kunnen onbeperkt contacten worden opgeslagen en beheerd. Noodle heeft de ambitie om hier een echte relatiebeheerfunctionaliteit van te maken. Database Form Builder Met deze App kunnen webformulieren gemaakt worden waarvan de verzamelde data geanalyseerd kan worden in verschillende rapporten. Bovendien kunnen verschillende databases worden aangemaakt. Training om met Noodle te leren werken Het feit dat Noodle over uitgebreide functionaliteiten beschikt, heeft ook een keerzijde. De gemiddelde gebruiker zal door de bomen het bos niet meer zien. Een Noodle training lijkt geen overbodige luxe. Een stapje in de goede richting bieden de instructievideo's van Noodle. De bijbehorende iPhone App van Noodle is gelukkig eenvoudiger en overzichtelijker in gebruik. Veiligheid van het social intranet Toegang tot de website vindt plaats via een beveiligde SSL-verbinding. De data wordt dagelijks geback-upt naar de server in Florida. De afgelopen 2000 dagen was de gemiddelde uptime van Noodle 99,97%. De online software heeft momenteel geen publieke API. Koppelingen met andere software zijn nog niet mogelijk. Prijzige samenwerk software Noodle is absoluut een dure oplossing. De prijzen staan zelfs niet op de website vermeld. Per mail kan een offerte worden aangevraagd. De goedkoopste cloud computing oplossing van Noodle kost $ 260,- per maand (25 gebruikers en 5 GB opslag). Het duurste abonnement van de online software is $ 845,- per maand (vanaf 160 gebruikers en 20 GB opslag). Daar staat tegenover dat Noodle in principe een dure oplossing als SharePoint zou moeten vervangen. Naar verhouding is de opslagruimte bij Noodle echter relatief klein. Voor een extra opslagruimte van 10 GB per maand wordt $ 100,- afgerekend. Eveneens prijzig vergeleken met bijvoorbeeld Dropbox. De software kan ook lokaal op een server worden geïnstalleerd. Daarvoor wordt minimaal $ 3250,- in rekening gebracht (eenmalig) en daarnaast een bedrag van $ 1500,- voor support en updates. Eindoordeel Noodle: software voor online intranet Noodle heeft uitgebreide functionaliteiten op verschillende vlakken: online samenwerken, file sharing, social media, Wiki’s, gedeelde agenda’s en discussie forums. Wellicht te veel om in één tool te combineren en daarvoor een (te) hoog bedrag te vragen. Zeker wanneer sommige onderdelen als open source of freeware worden aangeboden.

Review Noodle: uitgebreide software voor een social intranet

 
Profiel

Noodle

Online intranet in een nieuw jasje. Alle kennis binnen bedrijf verzameld in de Cloud. Delen van kennis en kunde: wiki, agenda’s, bestanden, blogs en meer.

Noodle

 
Profiel

Backpack faciliteert het eenvoudig uitwisselen van informatie binnen een organisatie of team. De SaaS (Software as a Service) is van dezelfde makers als het populaire projectmanagement pakket Basecamp en de CRM oplossing Highrise. Met Backpack blijven alle documenten, discussies en agenda’s op één plaats bewaard. Aanmelden met creditcard De cloud oplossing biedt verschillende betaalde maandabonnementen. Een gratis versie wordt niet aangeboden, maar de software is wel 30 dagen gratis te testen. Om de SaaS te testen moet dus gekozen worden voor een betaald abonnement. Daarbij wordt ook gevraagd naar creditcardgegevens. Bevalt Backpack niet, dan kan binnen 30 dagen kosteloos de account worden geannuleerd. Vergeet dit dus niet! Hoe werkt Backpack’s online software? De homepage van Backpack is per gebruiker naar wens in te richten. Op een page zijn teksten, afbeeldingen, foto’s, bestanden en to-do lijsten makkelijk te combineren door middel van drag & drop. De gebruiker kan ervoor kiezen om deze homepage wel of niet te delen met collega’s binnen Backpack. In tabbladen bovenaan de interface staan links naar de verschillende functionaliteiten: Newsroom. In de newsroom staat een overzicht van: Berichten: De laatste berichten worden weergegeven, waarbij wordt aangegeven hoeveel commentaren er zijn en wie het laatste commentaar heeft gegeven. Verder is er de mogelijkheid om een nieuw bericht te posten. Activiteiten: Een overzicht van de meest actuele activiteiten van gebruikers wordt weergegeven in een timeline. Agenda: Afspraken uit openbare agenda’s in de komende dagen op een rijtje. Pages. Naast de homepage per gebruiker, kunnen er pages aangemaakt worden om informatie met één of meerdere medewerkers of groepen te delen. Bovendien zijn de pages ook via e-mail te delen met niet-Backpackgebruikers. Calendar. In het Calendar tabblad kunnen de agenda’s van gebruikers worden gedeeld. Het overzicht blijft behouden doordat er met verschillende kleuren gewerkt kan worden. Ook Google Calendars en iCal kunnen hierin gedeeld worden. Wanneer een agenda wordt gedeeld, dan kan deze agenda ook bewerkt worden door anderen. Reminders. Hier kunnen herinneringen worden ingesteld voor de gebruiker zelf, maar ook voor collega's. De reminder kan via e-mail of sms worden verstuurd. Writeboards. Dit zijn tekstdocumenten die bij iedere wijziging een nieuwe versie opslaan. Het is makkelijk om tussen verschillende versies te switchen en om versies met elkaar te vergelijken. Writeboards zijn erg handig wanneer ze gebruikt worden in groepen of teams. Bij elke versie is namelijk te zien wie wat heeft gewijzigd. . Journals. Om op de hoogte te blijven van waar teamleden mee bezig zijn, heeft Backpack een Journal in het leven geroepen. Bij status kan aangegeven worden waar een gebruiker op dat moment mee bezig is. Door middel van een entry kan een teamlid laten zien wat hij of zij heeft gedaan. E-mail. Via e-mail kunnen notities of to-do lijstjes direct worden toegevoegd aan een pagina binnen Backpack. Iedere page heeft een eigen, uniek e-mailadres. Eenvoudig maar gebruikersvriendelijk De vrij eenvoudige interface van de online software is qua vormgeving niet de meest aantrekkelijke. Het geheel is echter wel overzichtelijk. Bovendien zijn de functionaliteiten van Backpack gebruikersvriendelijk. De ingevoerde teksten worden "plat" weergegeven. Om opmaak als vet en cursief toe te voegen, moet code gebruikt worden (textile formatting). Dat is een nadeel. Er is een API beschikbaar. De online software werkt samen met iPhone Apps zoals OmniList en Pouch. Daarnaast zijn er verschillende widgets en desktop applicaties beschikbaar. Veiligheid online software De basis account is slechts beveiligd met een password. De Plus, Premium en Max accounts zijn ook met een SSL-verbinding beveiligd. 37signals, de makers van BackPack, gebruiken Amazon’s S3 opslag technologie. De data opgeslagen in het pakket kan als XML tekstbestand worden geëxporteerd. Dagelijks maakt Backpack een back-up van alle online opgeslagen gegevens. De uptime is 99%. Bovengemiddelde prijs Deze cloud computing oplossing werkt met diverse maandelijkse abonnementen. Het goedkoopste abonnement kost $ 24,- per maand voor 6 gebruikers, 4 GB opslag en 1000 pages. Voor het duurste abonnement moet $ 149,- per maand worden neergeteld. Hiermee kunnen tot 500 gebruikers tot 50 GB opslaan en 7500 pagina's aanmaken. In vergelijking met andere online samenwerk tools als Yammer, Staction en Flowr is Backpack aan de prijzige kant. Anderzijds is deze online software stukken goedkoper dan het online intranet van Noodle. Eindoordeel Backpack: oplossing voor online samenwerken Backpack is een no-nonsense oplossing voor freelancers en het MKB. Zonder opsmuk worden de belangrijkste functionaliteiten voor samenwerking in een eenvoudige interface gecombineerd. In vergelijking met bijvoorbeeld Yammer is de software aan de prijzige kant (vanaf $ 24,- per maand voor 6 gebruikers), maar goedkoper dan echte intranet-oplossingen als Noodle.

Review software tool Backpack: Makkelijk online samenwerken in een team

 
Profiel

Website van Backpack

Backpack: Makkelijk samenwerken in een team. Informatie, bestanden en agenda’s online delen. Op één plek verzameld in de Cloud. Van de makers van Basecamp.

Backpack

 
QUERY DATA: select wp_posts.ID from wp_posts,wp_term_relationships where wp_posts.ID=wp_term_relationships.object_id && wp_term_relationships.term_taxonomy_id='962' && wp_posts.post_status='publish' && (wp_posts.ID='28317' || wp_posts.ID='28252' || wp_posts.ID='28416' || wp_posts.ID='28172' || wp_posts.ID='28356' || wp_posts.ID='28059' || wp_posts.ID='28296' || wp_posts.ID='27890' || wp_posts.ID='28221' || wp_posts.ID='28012' || wp_posts.ID='27919' || wp_posts.ID='27669' || wp_posts.ID='27775' || wp_posts.ID='27852' || wp_posts.ID='27625' || wp_posts.ID='27146' || wp_posts.ID='27479' || wp_posts.ID='27032' || wp_posts.ID='26997' || wp_posts.ID='27037' || wp_posts.ID='26935' || wp_posts.ID='26704' || wp_posts.ID='26236' || wp_posts.ID='26869' || wp_posts.ID='26756' || wp_posts.ID='26609' || wp_posts.ID='25968' || wp_posts.ID='25943' || wp_posts.ID='26037' || wp_posts.ID='25806' || wp_posts.ID='26163' || wp_posts.ID='25694' || wp_posts.ID='25503' || wp_posts.ID='23635' || wp_posts.ID='25272' || wp_posts.ID='24658' || wp_posts.ID='24580' || wp_posts.ID='24489' || wp_posts.ID='24374' || wp_posts.ID='24146' || wp_posts.ID='24319' || wp_posts.ID='24224' || wp_posts.ID='24015' || wp_posts.ID='23511' || wp_posts.ID='23095' || wp_posts.ID='23276' || wp_posts.ID='23020' || wp_posts.ID='22959' || wp_posts.ID='22596' || wp_posts.ID='21964' || wp_posts.ID='22417' || wp_posts.ID='22210' || wp_posts.ID='22026' || wp_posts.ID='21557' || wp_posts.ID='21479' || wp_posts.ID='21258' || wp_posts.ID='21396' || wp_posts.ID='21206' || wp_posts.ID='21101' || wp_posts.ID='21132' || wp_posts.ID='20998' || wp_posts.ID='20926' || wp_posts.ID='20930' || wp_posts.ID='20571' || wp_posts.ID='20612' || wp_posts.ID='20474' || wp_posts.ID='20449' || wp_posts.ID='20234' || wp_posts.ID='20064' || wp_posts.ID='20360' || wp_posts.ID='19600' || wp_posts.ID='19944' || wp_posts.ID='19899' || wp_posts.ID='19822' || wp_posts.ID='14313' || wp_posts.ID='19178' || wp_posts.ID='19401' || wp_posts.ID='19259' || wp_posts.ID='18600' || wp_posts.ID='18591' || wp_posts.ID='17902' || wp_posts.ID='17852' || wp_posts.ID='17998' || wp_posts.ID='17700' || wp_posts.ID='17527' || wp_posts.ID='16969' || wp_posts.ID='17023' || wp_posts.ID='16568' || wp_posts.ID='16340' || wp_posts.ID='16100' || wp_posts.ID='14883' || wp_posts.ID='15684' || wp_posts.ID='15072' || wp_posts.ID='15175' || wp_posts.ID='15317' || wp_posts.ID='15496' || wp_posts.ID='15399' || wp_posts.ID='15208' || wp_posts.ID='14892' || wp_posts.ID='15122' || wp_posts.ID='15014' || wp_posts.ID='14723' || wp_posts.ID='14974' || wp_posts.ID='14506' || wp_posts.ID='14645' || wp_posts.ID='14345' || wp_posts.ID='14194' || wp_posts.ID='14037' || wp_posts.ID='14073' || wp_posts.ID='13405' || wp_posts.ID='13429' || wp_posts.ID='13134' || wp_posts.ID='13384' || wp_posts.ID='13251' || wp_posts.ID='12928' || wp_posts.ID='12767' || wp_posts.ID='12457' || wp_posts.ID='12165' || wp_posts.ID='12265' || wp_posts.ID='12114' || wp_posts.ID='11944' || wp_posts.ID='12009' || wp_posts.ID='11406' || wp_posts.ID='11873' || wp_posts.ID='11702' || wp_posts.ID='11480' || wp_posts.ID='11374' || wp_posts.ID='11235' || wp_posts.ID='11200' || wp_posts.ID='10872' || wp_posts.ID='10957' || wp_posts.ID='10669' || wp_posts.ID='10786' || wp_posts.ID='10624' || wp_posts.ID='10494' || wp_posts.ID='10372' || wp_posts.ID='10361' || wp_posts.ID='10220' || wp_posts.ID='10091' || wp_posts.ID='10035' || wp_posts.ID='10055' || wp_posts.ID='10009' || wp_posts.ID='9977' || wp_posts.ID='8957' || wp_posts.ID='9932' || wp_posts.ID='9206' || wp_posts.ID='9409' || wp_posts.ID='9712' || wp_posts.ID='9575' || wp_posts.ID='9551' || wp_posts.ID='9496' || wp_posts.ID='9441' || wp_posts.ID='9426' || wp_posts.ID='9391' || wp_posts.ID='9348' || wp_posts.ID='9279' || wp_posts.ID='9246' || wp_posts.ID='9142' || wp_posts.ID='9147' || wp_posts.ID='9091' || wp_posts.ID='9034' || wp_posts.ID='9005' || wp_posts.ID='8992' || wp_posts.ID='8905' || wp_posts.ID='8718' || wp_posts.ID='8842' || wp_posts.ID='8802' || wp_posts.ID='8616' || wp_posts.ID='8626' || wp_posts.ID='8473' || wp_posts.ID='8484' || wp_posts.ID='8592' || wp_posts.ID='8428' || wp_posts.ID='8416' || wp_posts.ID='8396' || wp_posts.ID='8374' || wp_posts.ID='8340' || wp_posts.ID='8294' || wp_posts.ID='8314' || wp_posts.ID='8229' || wp_posts.ID='8245' || wp_posts.ID='8145' || wp_posts.ID='8111' || wp_posts.ID='8096' || wp_posts.ID='7972' || wp_posts.ID='8006' || wp_posts.ID='7960' || wp_posts.ID='7838' || wp_posts.ID='7641' || wp_posts.ID='7594' || wp_posts.ID='6741' || wp_posts.ID='7415' || wp_posts.ID='6799' || wp_posts.ID='6770' || wp_posts.ID='6628' || wp_posts.ID='6657' || wp_posts.ID='6673' || wp_posts.ID='6549' || wp_posts.ID='6524' || wp_posts.ID='6479' || wp_posts.ID='6481' || wp_posts.ID='6457' || wp_posts.ID='6000' || wp_posts.ID='6150' || wp_posts.ID='5978' || wp_posts.ID='5965' || wp_posts.ID='5915' || wp_posts.ID='5918' || wp_posts.ID='5689' || wp_posts.ID='5759' || wp_posts.ID='5730' || wp_posts.ID='5837' || wp_posts.ID='5825' || wp_posts.ID='5683' || wp_posts.ID='5506' || wp_posts.ID='5552' || wp_posts.ID='5450' || wp_posts.ID='5278' || wp_posts.ID='5087' || wp_posts.ID='5054' || wp_posts.ID='4954' || wp_posts.ID='5133' || wp_posts.ID='4850' || wp_posts.ID='5066' || wp_posts.ID='5041' || wp_posts.ID='4860' || wp_posts.ID='4658' || wp_posts.ID='4816' || wp_posts.ID='4805' || wp_posts.ID='4548' || wp_posts.ID='4695' || wp_posts.ID='4371' || wp_posts.ID='4589' || wp_posts.ID='4490' || wp_posts.ID='4259' || wp_posts.ID='4388' || wp_posts.ID='4324' || wp_posts.ID='4236' || wp_posts.ID='4041' || wp_posts.ID='4311' || wp_posts.ID='4094' || wp_posts.ID='4012' || wp_posts.ID='3529' || wp_posts.ID='3751' || wp_posts.ID='3761' || wp_posts.ID='3741' || wp_posts.ID='3058' || wp_posts.ID='2986' || wp_posts.ID='2359' || wp_posts.ID='2627' || wp_posts.ID='2128' || wp_posts.ID='1988' || wp_posts.ID='2089' || wp_posts.ID='2173' || wp_posts.ID='2143' || wp_posts.ID='1457' || wp_posts.ID='1968' || wp_posts.ID='1715' || wp_posts.ID='1484' || wp_posts.ID='1698' || wp_posts.ID='1637' || wp_posts.ID='1647' || wp_posts.ID='1439' || wp_posts.ID='1434' || wp_posts.ID='1350' || wp_posts.ID='1195' || wp_posts.ID='1156' || wp_posts.ID='735' || wp_posts.ID='554' || wp_posts.ID='444' || wp_posts.ID='417' || wp_posts.ID='347') order by wp_posts.post_date DESC LIMIT 10
select wp_posts.ID from wp_posts,wp_postmeta,wp_term_relationships where wp_postmeta.post_id=wp_posts.ID && wp_posts.ID=wp_term_relationships.object_id && wp_term_relationships.term_taxonomy_id='962' && wp_posts.post_status='publish' && wp_postmeta.meta_key='thesis_type_default' && wp_postmeta.meta_value LIKE '%%'
Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten

Review Jive: sociaal netwerk voor teams en projecten


Sociaal netwerk Jive stroomlijnt projecten door de interactie en het samenwerken te bevorderen.

Tags:samenwerken, projectbeheer, intranet, online collaboration
Reacties
Review Papyrs: eenvoudige creatie van interactieve informatiepagina's

Review Papyrs: eenvoudige creatie van interactieve informatiepagina's


Papyrs is een effectieve en uitgebreide webeditor voor bedrijfsnetwerken.

Tags:social media, support, intranet, webeditor, kennis delen
Reacties
Review GroupCamp: Mooie projectmanagement software voor het MKB

Review GroupCamp: Mooie projectmanagement software voor het MKB


GroupCamp biedt online samenwerktools (projectmanagement, bestanden delen) voor het MKB, geïntegreerd met Office en Google.

Tags:samenwerken, intranet, groupcamp
Reacties
Review software tool Backpack: Makkelijk online samenwerken in een team

Review software tool Backpack: Makkelijk online samenwerken in een team


Intuïtieve software voor het delen van informatie, bestanden en agenda’s. Op één plek verzameld in de cloud. Van de makers van Basecamp.

Tags:samenwerken, intranet, opslag, file sharing
Reacties
Review Noodle: uitgebreide software voor een social intranet

Review Noodle: uitgebreide software voor een social intranet


Intranet in een nieuw jasje: Verzamelen en delen in de cloud van alle kennis en kunde binnen het bedrijf: wiki, agenda’s, bestanden en blogs.

Tags:samenwerken, intranet, online software, opslag
Reacties
Review Podio: kennis delen en samenwerken binnen aparte werkomgevingen

Review Podio: kennis delen en samenwerken binnen aparte werkomgevingen


Medewerkers, klanten en partners kunnen met digitale werkomgevingen kennis delen en online samenwerken.

Tags:samenwerken, online samenwerken, social media, projectmanagement, intranet, podio
Reacties
Inschrijven voor de nieuwsbrief

Populaire tags

samenwerken, collaboration, social media, online software, in de praktijk, project management, online samenwerken, filesharing, e-mail


Zoek online software





  
Stichting EuroCloud Nederland

Keurmerk E-factureren
  
SaaS 4 Channel    

Cloudprovider.nl